Kjøpsvilkår og personvern

KJØPSVILKÅR 

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet.

1. AVTALEN

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. PARTENE

Selger er moonbow ved Moonbow Nordby, Dahlmyrveien 11, kundeservice@moonbow.no, org 929 503 627, og betegnes i det følgende som  selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

3. PRIS

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. AVTALEINNGÅELSE

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. BETALINGEN

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6. LEVERING

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

Dobbeltsjekk alltid adressen etter lagt inn bestilling, så vi er sikre på at pakken når fram til deg og vi slipper å bli unødvendig belastet for feil adresse 🥰Oppdager du noe som ikke stemmer eller en feil så kontakt oss med en gang. 

7. RISIKOEN FOR VAREN

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

Sjekk alltid varene når du mottar dem.
Dersom varene er skadet under transport eller noe mangles skal dette meldes inn til oss samme dag som varen mottas.  Vær vennlig å ta et bilde og send oss en mail, så hjelper vi deg 💖

8. ANGRERETT

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.

  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.

  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

9. FORSINKELSE OG MANGLENDE LEVERING - KJØPERNES RETTIGHETER OG FRIST FOR Å MELDE KRAV

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. MANGEL VED VAREN - KJØPERENS RETTIGHETER OG REKLAMASJONSFRIST

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. SELGERENS RETTIGHETER VED KJØPERENS MISLIGHOLD

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18  år.

12. GARANTI

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. PERSONOPPLYSNINGER

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. KONFLIKTLØSNING

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. 

 

Personvern

Personvernerklæring

Moonbow er opptatt av at du som kunde skal ha en best mulig opplevelse av å bruke vår nettbutikk, og at du skal oppleve nettsidene og handleprosessen som positiv fra det øyeblikket du begynner å se gjennom våre mange produkter, til det tidspunktet hvor du faktisk mottar bestillingen din. Som en del av din handelsopplevelse hos oss, vil vi forsikre deg om at vi beskytter og respekterer personvernet ditt og håndterer alle dine personlige opplysninger med omhu.

Vi overholder følgende prinsipper ved behandling av dine personopplysninger.

  1. Vi samler inn og lagrer opplysninger med følgende hovedformål: 

  2. Pakking og levering av bestillingen din

  3. Forbedring av din brukeropplevelse 

  4. Markedsføring

  5. Lovmessige krav

  6. Vi samler kun inn opplysninger vi trenger for de nevnte formålene

  7. Vi sletter dine personlige opplysninger når vi ikke lenger trenger dem

  8. Vi selger ikke opplysningene dine

  9. Vi oppbevarer opplysningene dine trygt

Nedenfor kan du lese mer om hvordan og hvorfor vi samler og lagrer dine personlige data – og hva vi gjør med dem.

Du kan også lese om hvordan du kan utøve dine rettigheter som datasubjekt hos oss, f.eks. be om tilgang til dine opplysninger. 

Innsamling & bruk av dine personopplysninger

Fullføring av din bestilling 

For å behandle din bestilling trenger vi noen opplysninger fra deg. Vi trenger navn, adresse, e-post, telefonnummer, betalingsdetaljer og selvfølgelig hvilke produkter du har bestilt.

Når du fullfører en bestilling, håndteres betalingen av våre betalingsløsningspartnere  Vipps og Klarna. Når bestillingen din er pakket og klar for sending, deler vi ditt navn, adresse, e-post og telefon med våre transportpartnere (Posten) for å fullføre leveransen. 

Våre betalings- og transportpartnere er forpliktet til å oppbevare opplysningene dine trygt.

 

Forbedring av din brukeropplevelse

Vi arbeider kontinuerlig for å gi deg den aller beste bruker- og handelsopplevelsen på våre nettsider. Dette gjør vi på ulike vis, men en viktig del av det er å kunne spore dine søk på nettstedet vårt. Dette gjør vi ved hjelp av informasjonskapsler.

Markedsføring

Vi bruker også dine opplysninger for å kunne sende markedsføring til deg og for å kunne skreddersy hvilken markedsføring du ser.

Du kan alltid motsette deg behandlingen av dine personopplysninger for direkte markedsføringsformål ved å gå til ”Min Side” og redigere dine preferanser og ved å melde deg av nyhetsbrev i linken som følger e-posten. 

 

 

Lovmessige krav

I tillegg til ovennevnte behandling av dine personopplysninger, bruker og lagrer vi dine personlige data for å overholde regelverkskrav, f.eks. bokføringsregler.

Rettslig grunnlag for innsamling og bruk av dine personopplysninger

Vi samler inn og bruker dine personopplysninger på følgende juridiske grunnlag:

  1. Utføring av en bestilling

  2. Vår legitime interesse

- Kundeservice

- Forbedring av din brukeropplevelse

- Informasjonskapsel-basert markedsføring

  1. Våre juridiske forpliktelser

- Lovmessige krav

Sosiale medier

Hvis du følger oss eller samhandler med oss på noen av våre sider på en tredjeparts plattform for sosiale medier, for eksempel Instagram, Facebook eller Snapchat, vil informasjonen du oppgir være underlagt tredjepartens retningslinjer for personvern, samt disse retningslinjene for personvern.

Tidsrom for lagring av personopplysninger

Vi lagrer bare dine personopplysninger så lenge det er nødvendig, for å oppfylle formålet de ble samlet inn for eller overholde regelverkskravene, f.eks. bokføringsregler.

Når du er logget inn på din personlige kundekonto, kan du alltid redigere informasjonen din. 

Du kan også sende inn en forespørsel der du ber oss om å slette spesifikk informasjon eller all personlig informasjon vi har om deg. Vi vil overholde forespørselen med mindre vi er forpliktet til å lagre informasjonen av lovmessige årsaker eller for å etablere, utøve eller forsvare en rettslig påstand. 

Dine rettigheter

Som forbruker i EU er dine personopplysninger omfattet av EUs forordning for personvern (GDPR). Dette betyr at dine rettigheter som den registrerte er de samme i alle EU-land.  

Nedenfor kan du lese mer om de ulike rettighetene dine:

Retten til innsyn

En av de viktigste rettighetene du har, er retten til å be om tilgang til de opplysningene vi har registrert på deg. I dette tilfellet vil vi gi deg en kopi av dine personopplysninger.

Retten til å bli glemt

En annen viktig rettighet du har i relasjonen til oss er retten til å bli glemt, hvilket betyr at du kan sende en forespørsel og be om at vi sletter de opplysningene vi har registrert på deg. Vi sletter ikke nødvendigvis alle opplysningene ettersom vi er pålagt å fortsette å lagre visse data for å kunne overholde de juridiske kravene.

Retten til innsigelse

Du har rett til å motsette deg behandling av dine personopplysninger av enkelte årsaker. Du kan for eksempel motsette seg behandlingen av dine persondata for direkte markedsføring, inkludert profilering.

Retten til korrigering

Hvis du mener at opplysningene vi har registrert på deg er unøyaktige eller ufullstendige, så gi oss beskjed, og vi vil sørge for å oppdatere informasjonen din.

Retten til begrensning

I kombinasjon med noen av dine andre rettigheter kan du også be om at vi begrenser bruk av dine personopplysninger, f.eks. i stedet for full sletting eller under vår vurdering av dine innsigelser.

Retten til dataportabilitet

Du kan sende en forespørsel og be oss om å gi deg de personopplysningene du har gitt oss i et strukturert, vanlig og maskinlesbart format og å overføre opplysningene direkte til en bestemt mottaker.

Klager

Hvis du ønsker å sende inn en klage for hvordan vi håndterer dine personopplysninger, kan du alltid kontakte kundeservice. Du kan også sende inn en klage til din lokale data tilsynsmyndighet.